Dé plasticvrije webshop van Nederland | Levering binnen 1 tot 3 werkdagen | Verzendkosten € 5,95 | GRATIS verzenden vanaf € 49 binnen NL
Ga naar verlanglijst Verlanglijst

Winkelwagen

Je winkelwagen is momenteel leeg

Alle badkamers plasticvrij met Shampoo Bars NL

  • Geplaatst op
Alle badkamers plasticvrij met Shampoo Bars NL

Van productie tot marketing: ze doen alles zelf en groeien zo hard als ze op eigen houtje aan kunnen. De mensen van ShampooBars.nl vormen een hecht team en werken iedere dag tussen de heerlijke geuren. Met een 100% plasticvrij badkamerconcept bereikt Shampoo Bars NL een steeds groter publiek. Lyan Garritsen is mede-oprichter en verantwoordelijk voor de marketing. We belden haar op om meer te weten te komen over het merk dat wij al weer bijna een jaar in onze winkel hebben (en dat trouwens één van onze eigen favorieten is!)

In 2018 startten Lyan en Mark in hun examenjaar het bedrijf ShampooBars.nl. Plasticvrije shampoo was op hun pad gekomen en als nieuwsgierige ondernemers hadden ze het opgepakt. Dat het ook nog eens goed voor het milieu was vonden ze erg mooi meegenomen en dit werd de drijfveer van het bedrijf.

Van China naar Deventer

Lyan vertelt: “Nog zonder al te veel aan marketing te doen, druppelden de bestellingen in het eerste jaar al binnen. Ook winkelketens klopten uit zichzelf aan. En toen… begon de pandemie. Onze productie lag nog in China en het transport vertraagde, het magazijn liep helemaal leeg, ellende! Ook kwam er concurrentie bij. We hebben onszelf in die tijd veel geleerd over CO2-uitstoot en over ingrediënten en besloten de productie dichterbij huis te brengen. Er waren destijds nog geen geschikte productiepartijen in Nederland dus besloten we om onze productie binnen Europa te vestigen, toch al een stukje dichterbij dan China. Maar nog steeds moest die vrachtwagen rijden en de bestanddelen kwamen overal vandaan. Toen hebben we met een handpers de eerste zelfgemaakte zepen geproduceerd en hebben we vervolgende de knop helemaal omgezet. Binnen no-time hadden we een eigen werkplaats onder ons kantoor, professionele machines en een productieteam. We hebben veel kennis over natuurlijke extracten en hebben volledig inzicht in de herkomst van de ingrediënten. Het is ongelofelijk wat er – mede dankzij corona – in twee jaar tijd allemaal is gebeurd.”

“Het kwalitatief goede plastic in de Kruidvat zou nog wel vijfhonderd refills kunnen meegaan”

Opschalen

Ook onze omringende landen zijn inmiddels enthousiast over ShampooBars.nl, vooral België. En de doelgroep? Jongeren, zo blijkt. Lyan licht toe: “Toen we begonnen dachten we dat we vooral 35+ zouden aantrekken, maar het zwaartepunt ligt toch echt wat lager, bij zo’n 20-35 jaar. We worden ook heel vaak gebeld door studenten die ons vragen mee te doen aan campagnes of onderzoek. Ook werken we graag met stagiairs in ons bedrijf. Veel jongeren leven heel bewust.”

Toch is het volgens Lyan nog een hele kunst om een brede doelgroep aan te spreken. Ze vertelt: “Een winkel als het Kruidvat staat nog vol met plastic, en nog van een hele goede kwaliteit ook. Dat betekent dat dat plastic nog wel vijfhonderd refills had kunnen meegaan. Dat is heel schrijnend. De ketens hebben inmiddels allemaal wel een plasticvrij alternatief in het assortiment, maar naar mijn idee zien zij dit nog steeds een beetje als een hype, terwijl jij en ik hier staan te zweten. Maar aan de andere kant: we draaien heel goed, dus dat is ook wel weer een geruststelling. Er is echt wel vraag.”

“Ik ben heel erg van de kokos. Ik wil het in mijn haar, op mijn huid, ik wil het eten…”

 

Uniek in z’n soort

De badkamer bij Lyan thuis ligt vol met samples van allerlei geuren. Wat is eigenlijk haar eigen lievelingsbar? Lyan lacht: “Het is een luxeprobleem natuurlijk, ik kan switchen wat ik wil. Maar ik ben wel heel erg van de kokos. Ik wil het in mijn haar, op mijn huid, ik wil het eten.” De toekomst van ShampooBars.nl ziet er zonnig uit. Het merk heeft een manier gevonden zich positief te onderscheiden door alles zelf te doen, persoonlijke contacten te onderhouden met resellers, steeds te vernieuwen, volledig transparant te zijn en veel kennis te delen. Lyan besluit: “Het lijkt ons geweldig om samen met andere plasticvrije en nog-niet-plasticvrije merken iets moois en groots neer te zetten in Nederland en echt verandering teweeg te brengen.”

 

Nieuwsgierig geworden naar deze plasticvrije badkamerproducten? Bekijk het assortiment van Shampoo Bars NL op onze website.